Turpinot pārskatīt šo lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu saglabāšanai Jūsu ierīces atmiņā.

Turpināt Vairāk informācijas

liepajniekiem.lv

Foto: Egons Zīverts

30.09.2019 Ieva Ločmele: Vai, meklējot papildu finansējumu, mēs nenodarīsim pāri jaunajai paaudzei?  (4)

Izglītības ministre Ilga Šuplinska vēlas rosināt diskusiju par pedagogu slodzēm bērnudārzos. Viņa izteica viedokli, ka vidējās un augstākās izglītības posmā pedagogu gatavošanās process mācībām esot sarežģītāks nekā pirmsskolas pedagogam. Vai ir iespējams nodalīt pedagoga pienākumus no bērnu pieskatīšanas pienākumiem bērnudārzos?

Principā ministre ar šādu attieksmi nostāda pirmsskolas pedagogus pret skolu pedagogiem. Tas nav godīgi. Ir tiešām liela rūgtuma sajūta. Tās audzītes jau iemāca bērniem pamatus. Galu galā mēs visi esam mācījušies augstskolās, ļoti daudzām audzinātājām ir ne tikai bakalaura grāds pedagoģijā, bet arī maģistra.

Pirmsskolas iestāde sen vairs nav pieskatīšanas iestāde, bet gan līdzvērtīga mācību iestāde, kur apgūst ne tikai zināšanas, bet arī dažādas citas prasmes un iemaņas, turklāt visas dienas garumā. Mums nav starpbrīžu. Arī pusdienas laikā, kad bērni guļ, mēs lielākoties gatavojamies nākamajām nodarbībām, veidojam dažādus uzskates materiālus.

Pastaigas laikā noturam dabas zinību stundas – stāstām par visu, kas redzams: lapiņām, kociņiem, puķītēm, putniņiem, kukainīšiem. Tas viss bērniem ir jārāda un jāmāca. Mēs arī atbildam par bērnu drošību. To visu mēs darām ārpus oficiālajām nodarbībām. Tas ir tā saucamais "pieskatīšanas" laiks, ko Šuplinskas kundze vēlas nodalīt no pedagoģiskā laika.

Bērni ir jāieinteresē, jāmotivē nepārtraukti.

Mazie ir gan jāiedrošina, gan jāspēj viņus nomierināt, jātiek galā ar konfliktsituācijām, kas nereti rodas. Mēs emocionāli ar mazajiem esam kopā uz visiem 100 procentiem visas dienas garumā.

Pirms tiek pieņemti kaut kādi konkrēti lēmumi, varbūt ministre var padomāt arī par to, ka pie šādas nostādnes ir jāatceļ obligātā augstākā pedagoģiskā izglītība audzinātājiem; jāatceļ jaunais pirmsskolas izglītības saturs ar kompetenču pieeju; jāatceļ obligātā sagatavošana skolai.

Rodas arī jautājums, vai ministre ir detalizēti iepazinusies ar programmu "Skola 2030.lv"?

Arī likums paredz, ka pirmsskolas iestādēs ir jānodrošina obligāta un nepārtraukta pedagoģiskā personāla klātbūtne. Vai ir iespējams nodrošināt nepārtrauktu pedagoga klātbūtni, ja mēs būsim pedagogi tikai dažas stundas dienā? Vai, meklējot papildu finansējumu, mēs nenodarīsim pāri jaunajai paaudzei?

Ieva Ločmele, pirmsskolas iestādes "Liepiņa" pedagoģe