Turpinot pārskatīt šo lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu saglabāšanai Jūsu ierīces atmiņā.

Turpināt Vairāk informācijas

liepajniekiem.lv

Foto: Publicitātes

13.10.2018 Kā iemācīt bērnam ēst veselīgi?  (13)

Pusdienās apēsta kartupeļu frī porcija ar kečupu un bulciņa saldajā bieži vien ir bērnam ierasts uzturs, ko vecākiem mainīt ir visai pagrūti. "Tas ir liels izaicinājums, noteikti ne vienkāršs," uzskata biedrības "Heivo" uztura speciāliste Līga, kas dalījās ar saviem ieteikumiem, kā pareizi veidot bērna uzturu.

"Šobrīd ļoti aktīvi darbojos skolās, stāstu par veselīgu uzturu. Redzu, ka valda mīts, ka veselīgi ir ēst tikai dārzeņus. Tā nav. Bieži bērni domā, ka veselīgās ir tās negaršīgās lietas. Lai lauztu šos mītus es apzināti bērnus izaicinu padomāt par to, kas patiesībā ir veselīgi," stāsta uztura speciāliste.

Nereti bērni skolā apgūst uztura piramīdu, taču Līga iesaka bērniem saprotamāk un vienkāršāk pareizu uzturu attēlot uz šķīvja – dārzeņi un augļi aizņem pusi no šķīvja, ceturtdaļu aizpilda ar olbaltumvielām (gaļu, zivi, olu, piena produktiem, pākšaugiem), otru ceturtdaļu – ar graudaugiem vai kartupeļiem. Tā būtu normāla ēdienreize.

"Veselīgs ēdiens ir nevis kādi konkrēti produkti, bet gan sabalansēts uzturs un daudzveidība – ja uzturs ir vienveidīgs un bērns grib ēst tikai viena veida produktus, ko mamma, mīļā miera labad, arī dot, tas nav pareizi. Interesanti, ka tieši vienveidīgs uzturs veicina kāri pēc saltumiem!" Līga atgādina, ka ir būtiski bērniem produktus piedāvāt atkal. "Ja bērns vienreiz atsakās no kaut kā jauna, nenozīmē, ka viņš to nekad neēdīs. Tas ir dabiski, normāli – to produktu vajag piedāvāt atkal un atkal un vienā brīdī bērns var sākt to ēst.”

Uztura speciālistes ieteikumi:

Jāseko līdzi tam, kas notiek starp ēdienreizēm. Bieži vecāki satraucas, ka bērns neēd, taču apskatot, ko bērns ir apēdis pirms ēdienreizes, ir skaidrs, ka bērns ir pienašķojies un viņam vairs negribas ēst. Piemēram, biezpiena sieriņš, jogurts, cepumi, suliņas - tas viss satur lielu daudzumu cukura. Rezultātā bērns vakariņas vairs negrib divu iemeslu dēļ – pirmkārt nemanot uzņemtas kalorijas tikpat daudz, cik vienā ēdienreizē un otrkārt bērns pierod pie supersaldās garšas.

- Ja līdz vakariņām jāpaciešas tikai nedaudz, vērtīga uzkoda būs līdzpaņemts ābols, graužamie mazie burkāniņi un citi augļi, dārzeņi. Tie satur daudz vērtīga, taču remdēs izsalkumu tikai uz brīdi un motivēs bērnu ēst vakariņas. Ja jādodas vēl uz kādu pulciņu, un līdz vakariņām vēl laiciņš, varam piedāvāt plēšamās siera nūjiņas, maizes sausiņus, riekstu maisījumus.

- Ja ir zināms, ka bērnam jādodas uz kādām nodarbībām, ļoti labi ir līdzi iedot smūtiju, kas gatavots uz kefīra bāzes. Kefīram pievieno atlaidinātas saldētas ogas, pievieno medu. Vēl var pievienot auzas, biezpienu. Kefīra vietā var likt piena spēka dzērienu. Bērns pat neatpazīs, ka tas nav īsts saldējuma kokteilis. Šāds smūtijs ir sātīgs un bērnam labi remdēs izsalkumu. Tāpat tos var pildīt pudelēs un sasaldēt ilgākam laikam – savlaicīgi tos izņemot no ledusskapja un sakratot, tie atkal ir lietojami un nav zaudējuši savu vērtību.

- Protams, ir būtiski, lai bērni ēstu pilnvērtīgu ēdienu, nevis pusfabrikātus.

- Ja vecāki ēdienu gatavo kopā ar savām atvasēm, tad arī bērniem pašiem būs lielāka vēlme to ēst, jo viņi būs piedalījušies gatavošanas procesā un redzējuši sastāvdaļas.

- Bērni var atteikties ēst, piemēram, smalki sagrieztus salātus ar dažādām sastāvdaļām, jo viņi dabiski baidās no jaunā, jo skaidri neredz sastāvu. Vieglāk ir sagriezt svaigus dārzeņus atsevišķi un nolikt bērnam uz šķīvja ar kādu mērcīti.

- Klasisks našķis, ko pagatavot kopā ar bērniem, ir paštaisītais musli batoniņš vai bumbiņas, kas būs daudz veselīgāks, nekā veikalā nopērkamie. Dateles, plūmes vai aprikozes tiek samaltas biezenī. Masai pievieno apgrauzdētas pilngraudu auzas, riekstus, sēklas. Žāvētos augļus var vienkārši sagriezt un iemaisīt auzās. Tad tiks iegūts musli, ko var ēst brokastīs kopā ar pienu, kas būs daudz labāk par veikalā nopērkamajām brokastu pārslām.

- Jogurti un brokastu pārslas ir klasiski produkti, ko vecāki dod bērniem brokastīs, bet tiem ir satur ļoti daudz cukura. Jogurts pēc būtības nav nekas slikts, ja tie nav pārsaldināti. Labs jogurts satur līdz 8g cukura uz 100g. Tādus atrast nav viegli, bet ir iespējams. Arī biezpiena sieriņi tiek uztverti par vērtīgu produktu, taču patiesībā tajā ir zema uzturvērtība, toties daudz cukura.

- Pieradumam ir liels spēks. Ir vērts bērniem savlaicīgi radināt ēst veselīgi. Tāpat svarīgi ir jau no bērnības pieradināt dzert ūdeni - tīru, bez garšām un sīrupiem.

- Veselīgu ēšanas paradumu ieaudzināšanu var sākt, parādot, ka našķi var būt garšīgi, kā arī rādot savu piemēru.

- Jāatceras, ka bērni atsakās ēst, ja ir paēduši, vai arī ja zina, ka dabūs ko citu, ja neatlaidīgi atteiksies no vakariņām. Ja bērnam tiek piedāvāta izvēle, tad tā paša šķīvja ietvaros, piemēram, izvēlēties starp tomātiņu vai gurķīti, gaļu vai sieru.

- Pēc saldumu lietošanas nepieciešams dzert ūdeni, lai izskalotu muti, jo mutē palikušais cukurs ļoti garšo zobgraužiem. Limonādes un sulas bērna ēdienkartei vispār nav pieļaujamas. Gan ietekmes uz zobu stāvokli, gan milzīgā cukura daudzuma dēļ.