Turpinot pārskatīt šo lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu saglabāšanai Jūsu ierīces atmiņā.

Turpināt Vairāk informācijas

liepajniekiem.lv

Ja pilno A kategoriju vēlas iegūt uzreiz, bez iepriekšējas pieredzes, to var darīt no 24 gadu vecuma.
Foto: Ita Cērmane

14.07.2018 Nopietni moči – nopietniem vīriem  (3)

Ar katru gadu aug gan jauno mopēdistu un motociklistu skaits, gan proporcionāli arī motorizēto divriteņoto transportlīdzekļu skaits. Piemēram, ja 2014.gadā piecos mēnešos tika reģistrēts līdz 10 mopēdu un ap 30 motociklu, tad šogad tādā pašā laika periodā reģistrēts jau vairāk nekā 20 mopēdu un 40 motociklu. Tikpat strauji aug arī pašu mopēdistu un motociklistu skaits. Ja 2014.gadā mopēda vadītāja apliecību ieguva ap 40 braucēju, tad 2016.gadā – teju 100, bet pērn – gandrīz 70. Tādēļ skaidrojām, kas un no kāda vecuma var pretendēt uz mopēda un motociklista vadīšanas tiesībām un kādi pārbaudījumi jākārto.

Atšķirība – jaudā

Jautāts, kas ir mopēds, kas - skūteris, kas - motorollers, kas - motocikls un ar ko divriteņu braucamie atšķiras, CSDD Liepājas nodaļas priekšnieka vietnieks ARNIS JEKSTE skaidro: “Velosipēds ir transportlīdzeklis, ar ko pārvietojas, izmantojot uz tā esošā cilvēka muskuļu spēku. Velosipēds var būt aprīkots ar elektromotoru, kura jauda ir ne lielāka par 0,25 kW. Mopēds savukārt ir divriteņu vai trīsriteņu mehāniskais transportlīdzeklis, kura motora darba tilpums nepārsniedz 50 kubikcentimetrus vai kura maksimālā jauda nepārsniedz 4 kW un konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums pārsniedz 25 kilometrus stundā, bet nepārsniedz 45 kilometrus stundā, kā arī četrriteņu mehāniskais transportlīdzeklis, kura pašmasa nepārsniedz 350 kilogramus, motora darba tilpums nepārsniedz 50 kubikcentimetrus vai kura maksimālā jauda nepārsniedz 4 kW un konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums nepārsniedz 45 kilometrus stundā. Motocikls - divriteņu mehāniskais transportlīdzeklis ar blakusvāģi vai bez tā, kura motora darba tilpums pārsniedz 50 kubikcentimetrus un konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums pārsniedz 45 kilometrus stundā. Šis termins attiecas arī uz sniega motocikliem.”

Un piebilst: “Vārds “skūteris” vai “motorollers” nav transportlīdzekļa veida apzīmējums Ceļu satiksmes likuma izpratnē un arī pie transportlīdzekļa reģistrācijas šādi transportlīdzekļa veidi netiek noteikti un piešķirot vadītāja apliecībā kategorijas šādu transportlīdzekļu veidus vadīšanai neiedalām. Ir tikai divi veidi - mopēds vai motocikls!”

Arī mopēdistiem būs pārbaudījums satiksmē

Uz jautājumu, no cik gadu vecuma katru divriteņoto motorizēto transportlīdzekli var legāli vadīt, A.Jekste klāsta: “Mopēds ir transportlīdzeklis, kura motora darba tilpums nepārsniedz 50 cm3, bet ceļu satiksmē pieļaujamais braukšanas ātrums nepārsniedz 45 km/h. Transportlīdzekļa vadītājam, kuram ir tiesības vadīt A, B, C1, D1, C vai D kategorijas transportlīdzekļus, Latvijā atļauts vadīt arī mopēdus jeb AM kategorijas transportlīdzekļus. Tiesības kārtot eksāmenu mopēda vadītāja apliecības iegūšanai ir no 14 gadu vecuma.” 

AM kategorijas vadītāja apliecības iegūšanai apmācība autoskolā nav obligāta, šo transportlīdzekļu vadīšanai nepieciešamās zināšanas un iemaņas var apgūt pašmācības ceļā: “AM kategorijas vadītāja apliecību iespējams saņemt pēc teorētiskā eksāmena (jautājumu skaits eksāmenā - 20), kas ir datorizēts, un vadīšanas eksāmena (figūru izpilde laukumā) nokārtošanas. Teorētiskais eksāmens ir nokārtots, ja nepareizi atbildēto jautājumu skaits nepārsniedz 2 jautājumus. Iepriekšēja pieteikšanās mopēda teorētiskajam eksāmenam gan ir obligāta. Un nepieciešams personu apliecinošs dokuments – pase vai personas identifikācijas (ID) karte. Bet personām, kuras jaunākas par 15 gadiem - dzimšanas apliecība. Savukārt vadīšanas eksāmens tiek pieņemts, lai pārbaudītu braukšanas iemaņas figūru laukumā. Vadīšanas eksāmenā izmantotais mopēds var būt gan pretendenta vai autoskolas, gan CSDD. Eksāmenu var kārtot tikai laika periodā no 1.aprīļa līdz 1.oktobrim. Vadīšanas eksāmens tiek pieņemts divos posmos. Pirmais posms - zināšanu pārbaude par transportlīdzekli, kuras laikā vērtē pretendenta prasmi pārbaudīt mopēdu: skaidrot riepu protektora zīmējuma augstuma pārbaudi, galvenos iespējamos riepas defektus un bīstamību, braucot ar riepām, kurām nodilis protektors; paskaidrot, kā pārbaudīt gaisa spiedienu riepās; paskaidrot, kā pārbaudīt un papildināt šķidruma līmeni dzeses sistēmā vai īpatnības, kas jāievēro braucot ar transportlīdzekli, kas aprīkots ar gaisa dzeses sistēmu; paskaidrot, kā pārbaudīt un papildināt eļļas līmeni motora karterī, paskaidrot noteiktās sajaucamās degvielas un eļļas attiecības neievērošanas sekas; paskaidrot, kā pārbaudīt un papildināt bremžu šķidruma līmeni; ieslēgt ārējās apgaismes ierīces, avārijas gaismas signalizāciju un skaņas signālu, pārbaudīt to darbību; norādīt kontroles mēraparātu panelī esošos mēraparātus un signālspuldzītes, paskaidrot to nozīmi u.c. Otrais posms – jāizbrauc figūras laukumā. CSDD inspektors vērtē pretendenta prasmi un iemaņas, lietojot transportlīdzekļa vadības ierīces, izpildot figūras: “iestumšana gabarītvārtos” - saglabājot līdzsvaru, no apzīmēta sākumstāvokļa atpakaļgaitā iestumt mopēdu gabarītvārtos, kur uzlikt mopēdu uz stāvbalsta, kā arī izstumt mopēdu no gabarītvārtiem līdz apzīmētajam sākumstāvoklim; “astotnieks” - saglabājot līdzsvaru un vienmērīgu braukšanas ātrumu, izbraukt figūru. Iebraucot figūrā un izbraucot no tās ar roku jārāda pagrieziena signāls; “laipa” - saglabājot līdzsvaru un kontrolējot mopēdu, ar vienmērīgu ātrumu pārbraukt pāri laipu aizvietojošam elementam; “čūska” - saglabājot līdzsvaru un kontrolējot mopēdu, vispirms secīgi gar labo un gar kreiso pusi apbraukt šos figūras elementus; “izvairīšanās no šķēršļa nebremzējot” braucot ar ieslēgtu II vai III pārnesumu ar ātrumu vismaz 30 km/h, saglabājot līdzsvaru un kontrolējot mopēdu, pie pirmā figūras elementa sagāzt mopēdu pa kreisi, apbraukt figūras otro elementu un atgriezties iepriekšējā braukšanas virzienā, neizbraucot no figūrai noteiktām robežām; “izvairīšanās no šķēršļa bremzējot” - braucot ar ātrumu vismaz 30 km/h, ne ātrāk kā 7 m pirms pirmā figūras elementa sākt bremzēšanu, pie pirmā figūras elementa sagāzt mopēdu pa kreisi, apbraukt figūras otro elementu un atgriezties iepriekšējā braukšanas virzienā, neizbraucot no figūrai noteiktām robežām; “stoplīnija” - braucot ar mopēdu ar ātrumu vismaz 30 km/h, noteiktā vietā sākt bremzēšanu un pilnīgi apturēt mopēdu pirms stoplīniju aizvietojošā elementa apstāšanās zonas robežās; “slaloms” - braucot ar ātrumu aptuveni 30 km/h (II vai III pārnesumā), saglabājot līdzsvaru un kontrolējot mopēdu, ar vienmērīgu ātrumu secīgi gar labo un gar kreiso pusi apbraukt pārējos figūras elementus. Ja pretendents ar otro mēģinājumu neizpilda figūru vai ar savu darbību rada tiešus draudus satiksmes drošībai, eksāmens nav nokārtots.”

Līdz šim, vēl arī šogad, personai, kura vēlas iegūt mopēda vadīšanas apliecību, pietiek nokārtot teorētisko eksāmenu un praktiskajā eksāmenā izbraukt figūras laukumā, ielās savas braukt prasmes nav jāpierāda. Taču no nākamā gada prasības mainīsies un mopēdistiem, tāpat kā motociklistiem praktiskais eksāmens būs jāveic arī ielās. Kā norāda A.Jekste: “Plānots, ka ar 2019.gadu, lai iegūtu mopēda (AM) kategorijas vadītāja apliecību, tāpat kā motociklistiem (A kategorijai), būs jākārto arī 3.posms - braukšana ceļu satiksmē. CSDD inspektors vērtē pretendenta iemaņas un prasmi sagatavoties braukšanai un vadīt motociklu reālā ceļu satiksmē, ievērojot satiksmes noteikumus un satiksmes drošības prasības.”

Kas pirmais brauc, tas pirmais maļ

Motociklu vadīšanas tiesības iespējams iegūt un tās piešķir atkarībā no vecuma: “Pirmā ir A1 kategorijas motocikla vadīšanas apliecība, to var iegūt no 16 gadu vecuma. Nav jāiet autoskolā. Pašmācības ceļā apgūstot nepieciešamās zināšanas un nokārtojot teorijas eksāmenu, kurā ir 30 jautājumu, un praktiskās braukšanas eksāmenu, kurā jāizpilda 8 figūras laukumā un aptuveni 40 minūtes jāpiedalās ceļu satiksmē, var iegūt A1 kategoriju. No 18 gadu vecuma ir iespējams iegūt A2 kategoriju – motocikla ar ierobežotu jaudu vadīšanas tiesības,” viņš turpina: “Šajā gadījumā jau jāiziet kursi, nepietiek zināšanas apgūt pašmācības ceļā. Teorētiskajā eksāmenā arī ir 30 jautājumi, kā arī ir praktiskās braukšanas eksāmens. Kad 18-gadniekam jau ir divu gadu stāžs uz A2 kategoriju, viņš 20 gadu vecumā jau var iegūt pilno A kategoriju – bez ierobežojumiem. Šajā gadījumā nav vairs ne uz autoskolu jāiet, ne teorijas eksāmens jākārto Ar attiecīgas jaudas motociklu jānokārto praktiskās braukšanas eksāmens. Savukārt, ja vēlas pilno A kategoriju iegūt uzreiz, bez iepriekšējas pieredzes, tad to var darīt no 24 gadu vecuma. Stājamies autoskolā, sekmīgi jānokārto teorijas un praktiskās braukšanas eksāmens.”

Eksāmenu var kārtot tikai laika periodā no 1.aprīļa līdz 1.oktobrim: “Eksāmena motociklu, izvēles figūras, kā arī CSDD inspektoru, pie kura jākārto šis eksāmens, nosaka speciāla datorprogramma. 1.posms - zināšanu pārbaude par transportlīdzekli. Vērtē pretendenta prasmi pārbaudīt motociklu - skaidrot riepu protektora zīmējuma augstuma pārbaudi, galvenos iespējamos riepas defektus u.c. 2.posms - figūras. Vērtē pretendenta prasmi un iemaņas, lietojot transportlīdzekļa vadības ierīces, izpildot 8 figūras – “iestumšana gabarītvārtos”, “astotnieks”, “laipa”, “čūska”, “izvairīšanās no šķēršļa nebremzējot”, “izvairīšanās no šķēršļa bremzējot”, “stoplīnija” un “slaloms”. 3.posms - braukšana ceļu satiksmē, kuras laikā vērtē pretendenta iemaņas un prasmi sagatavoties braukšanai un vadīt motociklu reālā ceļu satiksmē, ievērojot noteikumus un satiksmes drošības prasības. Braukšana ceļu satiksmē ilgst vismaz 25 minūtes.

Pretendenta kompetence kā laba tiek novērtēta, ja kompetences līmenis atbilst nepieciešamajam, pretendents stabili iekļaujas ceļu satiksmē, nerada draudus sev vai citiem satiksmes dalībniekiem, zina un prot izmantot galvenās normatīvo aktu prasības, ievēro ceļu satiksmē vispārpieņemtās normas, izprot satiksmes situāciju un pieņem atbilstošus lēmumus. Ja pretendents pārkāpj satiksmes noteikumu prasības, kuru dēļ tiek radīti tieši draudi satiksmes drošībai, inspektors ir tiesīgs pārtraukt eksāmenu.

Nenopirkt kaķi maisā!

Iegādājoties elektriskos velosipēdus, jāpievērš uzmanība to tehniskajiem rādītājiem, jo Latvijā arvien vairāk tiek tirgoti dažādi elektriskie transportlīdzekļi, taču starp tiem ir arī tādi elektriskie pārvietošanās līdzekļi, kuriem atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes regulas prasībām jāveic tipa apstiprināšana un, lai ar tiem varētu piedalīties ceļu satiksmē, tie reģistrējami kā L kategorijas transportlīdzekļi (mopēdi, motocikli, tricikli vai kvadricikli), piebilst A.Jekste.

Un skaidro: “Lai elektriskā velosipēda vietā neiegādātos elektrisko mopēdu, uzmanība jāpievērš motora jaudai, kura nominālā maksimālā nepārtrauktā jauda nedrīkst pārsniegt 250W, un elektriskā motora iestatījumiem - tas drīkst darboties tikai pedāļu mīšanas laikā un ātruma diapazonā līdz 25 km/h. Atbilstoši ES regulas nosacījumiem tipa apstiprināšana un reģistrācija netiek nepiemērota: transportlīdzekļiem, kuru maksimālais projektētais ātrums nepārsniedz 6 km/h; kuri paredzēti vienīgi personām ar fizisko spēju ierobežojumu; kurus vada vienīgi gājējs; kuri paredzēti vienīgi izmantošanai sacensībās; velosipēdiem ar pedāļiem un palīgelektromotoru, kura nominālā maksimālā nepārtrauktā jauda ir mazāka par vai vienāda ar 250 W un kurš atslēdzas, ja velosipēdists pārtrauc griezt pedāļus, un citā gadījumā progresīvi samazinās un visbeidzot atslēdzas, pirms transportlīdzekļa ātrums sasniedz 25 km/h; pašbalansa transportlīdzekļiem; transportlīdzekļiem, kas nav aprīkoti ar vismaz vienu sēdvietu u.c.”